péntek, június 04, 2021

Ünnepi levesem vegyes húsból

Ezt a levest valójában anyósom konyhájából lestem el, hiszen ő az, aki esküszik rá, hogy az igazi húsleveshez többféle-fajta hús szükségeltetik. Más szóval, a többféle hús együtt a jóféle zöldségekkel valami mennyei ízű húslevest eredményez. Lehet, hogy most többen felszisszennek, de én nála én még mindig finomat ettem, ezért aztán most hozzádobtam a gyöngytyúkomhoz egy kevéske marhahúst is... csak, hogy megadjam a módját. Nem csalódtunk, jót ettünk, mindenki nagy kedvére volt.
Mert, mint Móricz Zsigmond mondta "...Mert a levesnek úgy kell készülnie, hogy abban legyen marhahús is, meg szárnyas is.... Egy ilyen tányér leves a beteget lábra állítja, s az egészségest viruló ifjúvá teszi."

Hozzávalók 4-6 személyre:
1 egész gyöngytyúk
3-4 szelet vastagabb marhalábszár
5 db közepes sárgarépa
2 db közepes fehérrépa
2 db citromrépa (világosabb színű sárgarépa)
1/2 db zellergumó
1 db karalábé
1/4 db kisebb fej kelkáposzta
1 fej vöröshagyma
4 gerezd fokhagyma
1 db zöld paprika
1 db paradicsom
ujjnyi gyömbér
2 babérlevél
15-20 szemes bors
3 szegfűbors
frissen reszelt, késhegynyi szerecsendió

1 csokor petrezselyem
1-2 zellerszál
Egy nagyobb fazék aljára tettem az alaposan megmosott, konyhakész gyöngytúkot, mellé fektettem a marhalábszár darabokat és felöntöttem kb. 4 l vízzel.

Mikor forrni kezdett egy szürővel leszedtem a habot (van aki, ezt nem tesz, hagyja, majd úgyis letisztul).
Ezután hozzaádtam a megtisztított, nagyobb darabokra vágott zöldségeket, paradicsomot, paprikát és az egyben hagyott, lemosott, héjas vöröshagymát (ezt a végén kidobtam).
Az egészben hagyott, megtisztított fokhagymát, gyömbért, szegfűborsot, szemes borsot egy teafilter zacskóba szórtam, lezártam és  a levesbe lógattam (a főzés végén ez is ment a szemétbe).
Izlés szerint sóztam, megszórtam frissen reszelt szerecsendióval, beledobtam a babérleveleket és a végén ráfektetettem az összekötözött petrezselymet a zellerzölddel.
Nagyon lassú tűzön, gyöngyözve, kissé lefedve, addig főztem, míg a húsok vajpuhára főttek (kb. 3 óra volt).
Mikor minden megpuhult, a petrezselyem és zellerköteget
eltávolítottam, külön tálra kivettem a húsokat, óvatosan leszűrtem a  levest. A zöldséget tálra rendeztem, majd a húsokkal és a közben kif
őzött csigatésztával tálaltam a forró, illatos levest.
Az eredmény magáért beszélt!

5 megjegyzés:

  1. Én csirkével szeretnék marhát főzni de nem tudom hogy csináljam hogy a marha is megfőjön és a csirke ne főjön szét köszi a jó megoldást.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem fözhetö együtt, már én is csináltam. Nagyon lassan, alacsony höfokon. A marha, gondolom, úgysem valami vén. A lényeg, hogy a marhahús a végén puha legyen. A csirkénél úgyis leszedjük a csontról a húst (legalábbis mi), illetve ilyen esetben szinte magától lejön. Ha mégse akarja az ember így, akkor a marhahúst kissé elö kell fözni és mikor félig (?) puha , tenni bele a csirkét.

      Törlés
  2. És a csirke marha húslevest hogy főzzem?

    VálaszTörlés
  3. Karácsony első napjára főztem meg pontosan betartva mindenből a mennyiséget. Lassan 70 éves leszek, nagyon sok finom húslevest főztem életemben, de ez az a recept, amelyet mostantól kezdve betartok. Tökéletes ! Mennyei lett, mindkét hús megpuhult, a zöldségek nem estek szét, a színe aranysárga mint az Édesanyám gyermekkori újévi húslevese Erdélyben.
    Igen nagy sikere volt a családunk apraja-nagyja körében (van köztük francia és székely). Nagyon szépen köszönöm a megosztását. Szerencsés 2024-es esztendőt kívánok Fo-ból Mária

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Mária! Nagy öröm van bennem ilyen visszajelzések alkalmával! Nagyon szépen köszönöm! Ezért érdemes receptet írni, boldogság, ha másoknak is úgy ízlik, mint nekünk! Mégegyszer nagyon köszönöm!

      Törlés