csütörtök, december 14, 2017

A Bejgli, illetve Beigli

Őszintén meg kell mondanom elég sokáig nem voltam nagy bejgli párti. Egész egyszerűen nem szerettem. Nem mintha én és a mák, vagy "urambocsá" a dió, nem jönnénk ki egymással, de nem voltam oda érte. Nagyikám, anyósom minden Karácsonyon kötelező darabjai, nekem nem kellettek. Egészen addig, míg Ági barátnőm csodáját nem kóstoltam... Ez volt az a Bejgli (vagy Beigli?), ami azóta is párját ritkítja. Azt mondanom se kell, aki kóstolta, könyörgött a receptjéért... Itt a tészta hajszál vékony (mert ugye, nem ezzel kell jóllakni), ám a töltelék annál inkább megadja a módját. Tessék kipróbálni! Ájulásig finom!
Hozzávalók 4 rúdhoz:
tészta:
1/2 kg liszt
12,5 dkg vaj
2 dkg élesztő
10 dkg porcukor
1 tojás
1,5 dl tejföl
csipet só
mákos töltelék (2 rúdhoz):
40 dkg darált mák
30 dkg kristálycukor
1/2-1 dl tej
1 csomag vaníliás cukor
reszelt citromhéj
sárgabarack-, vagy más lekvár
diós töltelék (2 rúdhoz):
1 pohár tejes víz (1/2-1/2)
50 dkg darált dió
50 dkg kristálycukor (aki nem szereti édesen, lehet kevesebb is)
reszelt citromhéj
valamint a kenéshez:
1-2 tojás sárgája
Előre jegyzem meg, jó, ha a sütés előtt már 1 nappal elkészítjük a tésztát és a töltelékeket.
A tésztához a lisztbe belemorzsoljuk az élesztőt, vajat. Beleszitáljuk a porcukrot, majd hozzáadjuk a tojást, csipet sót és a tejfölt és sima tésztává gyúrjuk. Négyfelé vágjuk, egyenként folpackba csomagoljuk és a hűtőben pihentetjük egy éjszakán át, de lehet akár 24 órán keresztül is.
Közben elkészítjük a töltelékeket.
A mákoshoz a kristálycukrot 1/2 dl tejben felolvasztjuk (lehet a tűzhelyen kissé megmelegíteni).
Hozzákeverjük a vaníliás cukrot, citromhéjat és a mákot. Kissé sűrű masszát kapunk, de ez nem baj. Lehet hozzá még meleg tejet adni. Ezt is hagyjuk 1 napig a hűtőben.
A diós töltelékhez a tejes vízben, hasonlóképpen a mákoshoz, felolvasztjuk a cukrot, belekeverjük a diót és a citromhéjat, 1 napra hidegre tesszük.
Másnap a négy tésztadarabot kissé átgyúrjuk és egymás után kinyújtjuk. A töltelékeket átkeverjük. Ha szükséges, kevés tejjel, vagy vízzel kenhető masszává dolgozzuk. (A mákoshoz lehet lazításnak egy kevés lekvárt keverni. Nagyon jót tesz neki!)
A tésztalapok teljes felületét megkenjük velük, majd óvatosan feltekerjük.
A tetejüket megkenjük a kissé felvert tojássárgával, száradni hagyjuk és kb. 1/2 óra szünetekkel ezt még 2-szer megismételjük.  (Csak jót tesz nekik, ha egy kicsit pihenni hagyjuk őket!)
180 fokos sütőben kb. 30-40 perc alatt készre sütjük.
Lehet, hogy nem tökéletes a formája, de az íze, mondhatom (és nem csak én!), MENNYEI!

8 megjegyzés:

  1. Zsíros tésztával szoktam készíteni de ha látok ehhez hasonló szép bejglit elgondolkodom nem kéne inkább ezt kipróbálnom? Dióst kihagynám de a mákos igen csábítónak hangzik nagyon guszta!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Éva! Nálunk ez nagyon bevált! :-)

      Törlés
  2. köszönöm a receptet, fantasztikusan finom lett :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Brigitta, hogy megsütötted! Nagyon örülök, hogy sikeres lett! :)))

      Törlés
  3. Ez a kelt tésztás vagy inkább omlós tésztás beigli?
    És ha én kicsit vastagabb tésztát szeretnék, lehet belőle?
    Köszönöm. Ágnes

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ágnes, ez olyan kelt, omlós tésztás... Vastagabb tésztával, ha csinálod, akkor is jó, de a töltelék talán sok lesz hozzá. Ne haragudj, csak most jöttem a kérdésedhez, ezért válaszolok ilyen késön. Sikeres sütést!

      Törlés
  4. Tökéletes lett és gyönyörű is. 30 év után először nem repedt meg és mégis nagyon finom ! Nagyon köszönöm !

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagy öröm ez nekem, mikor másoknál is így beválik egy-egy receptem! Köszönöm a visszajelzést!

      Törlés